fredag 2 september 2011

Kongressen är det högst beslutande organet

Jag sitter just nu på Vänsterpartiets partistyrelse där vi precis har beslutat att Vänsterpartiet inte ska genomföra en medlemsomröstning angående vilken partiordförande som ska väljas på kongressen. Jag tycker att det är ett bra beslut.  

Det beror på flera saker, jag kommer att redogöra för några här.

Dels för att vi i partiet har den mest demokratiska processen, genom medlemsvalda kongressombud. Kongressombuden har medlemmarnas mandat att rösta på både motioner och personer på kongressen.
Om vi medlemmar vill har medlemsomröstningar i större utsträckning så bör en motion skrivas till kongressen. Svårare än så är det inte att påverka Vs intern demokrati.

Dels för att vid en medlemsomröstning är svårt att tolka vad ett sådant resultat skulle betyda. Vad betyder det att en kandidat får XX procent av medlemmarnas röster?  Innebär en medlemsomröstning att att medlemmarnas åsikter bättre kommer fram i ger ett bättre resultat än vad ett kongressbeslut gör? Jag tror inte det. Jag tror att det är lättare att fatta ett bra beslut på en kongress, där diskussion, dialog och samtal kan föras. 

Medlemsomröstning låter bra i, men i praktiken så är en sådan omröstning svår att tolka. Speciellt när det gäller en så viktigt process som partiledare, där vi som parti just nu visar den politiska världen hur en verklig öppen process går till. Det ska vi vara stolta över. Låt oss ha en öppen debatt om partiledarvalet, gårdagens frågestund på ABF i Stockholm igår visar att det går alldeles ypperligt att ha.

Vs pressmeddelande.

2 kommentarer:

  1. Synd att du röstade nej. En rådgivande omröstning är just rådgivande. Tyngden avgörs av hur många som röstar. Den är ett av flera underlag för valberedning och kongress. En rådgivande omröstning förtar inte kongressens beslutsrätt enligt stadgarna. Förstår inte problemet att det ska vara svårt att tolka. Vill man se hinder så gör man. Vill man se möjligheter så kan man.

    SvaraRadera
  2. Hej, jag förstår vad du menar och dina argument är goda. Men jag tror att ett av problemen är just att tolka resultatet av en medlemsomröstning, betyder det att kongressen inte får besluta någonting annat? Jag tycker även att man ska se på frågan rent praktiskt. Just nu sker det ett stort arbetet i distriktet med val till kongressombuden, det är ett stort och viktigt arbete. Om vi även skulle hålla en medlemsomröstning så tror jag att många distrikt inte skulle mäkta med längre. Det blir helt enkelt för stor arbetsbelastning för ett parti som har en relativt svag organisation.

    Vi ska ta hand om den demokratiska processen och ta hand om våra medlemmar, ombudsmän och anställda.

    SvaraRadera