fredag 9 september 2011

9/11

Med stirrig blick på almanackans fullklottrade sidor ser jag att datumet som ingen människa kan stå orelaterad till närmar sig. 11 september. Najn-äläven. 9/11. Dagen då demokrati och frihet blev underordnad kriget mot terrorism och hat.

Jag åkte förbi Ground zero snabbt i en gul New York-taxi för någon månad sedan. Blandade känslor och mestadels sorg bubblade upp inom mig. Jag tog ett snabbt kort från taxifönstret och åkte vidare upp på Manhattan. Jag kände sorg för alla som har bestulits sina liv och alla de vars liv så handfast har förändrats sedan planen flög in i tornen. Sorg för amerikanerna som dog i kraschen, sorg för soldater från alltför många länder som har offrat sitt liv för någonting helt meningslöst, sorg för Afghanistans folk som lever långt från ett demokratiskt och rättvist samhälle.

Sorg för att världen har blivit, med hjälp av alltför många krigshetsande länder, segregerat, uppdelat, hatiskt och rädd.

Låt oss fira att de nästkommande tio åren inte ska gå i världskrigens spår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar