onsdag 28 december 2011

Norrköping borde bli som Bålsta, eller The Stig Helmer story

Dagens pappersNT skriver att Norrköping håller på att växas om av flera andra svenska städer som Helsinborg, Jönköping och Umeå. Om det är bra eller dåligt kan man ju ha olika åsikter om, störst är ju inte alltid bäst och så vidare.

Ett glädjande besked för mig var att min uppväxtkommun Håbo, tillika Bålsta är den kommun som har växt mest sedan mätningen började någon gång på 1970-talet. Bålsta är en liten gullig ort med bland annat pendeltåg till Stockholm, som har exploderat i storlek. Jag kom ihåg den stora händelsen när Bålsta centrum fick rulltrappa och både Lindex och Intersport kom till centrum. DET var stora händelser!
Men Bålstas största stolthet är nog Lasse Åberg, speciellt sedan Åbergs museum startade upp (jag ska erkänna att jag aldrig har varit där, trots att min lillebror i princip bor granne med museét).

En annan stor händelse i Bålsta under julen var världspremiären av Lasse Åbergs film The Stig Helmer story. Min mamma hade köpt biljetter till hela familjen och det var vi och Bålstas en miljon pensionärer som besöket denna världshändelse!


Bålstas bio på medborgarhuset Borgen.


Bio Borgens kiosk, som självfallet heter Pepes Bodega. I neon.


Häftigare än så här blir det inte.

Filmen då? Två röda stjärnor av fem möjliga. Mest för att killen från charken på Ica Kvantum Bålsta var med i filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar