fredag 16 december 2011

Framtidens Norrköping

Jag har besökt framtidens Norrköping. Det var en häftig upplevelse som gav ett lätt illamående. 
Hyresbostäders styrelse besökte Visualiseringscenter och Cnemas dom där Norrköping har filmats från 400 meters höjd och sedan projiceras på en gigantisk duk. Det var precis som när jag var liten och mamma tog med mig och min lillebror till Cosmonova på sportlovet.Fast utan dinosaurier.
Norrköping från ovan.
Finn ett fel - eller rättare sagt, ett hus som ännu inte är byggt.
Ritning över det planerade huset i kvarteret Torget. 
Så här kommer huset ser ut där det idag är en parkeringsplats.
Det var en häftig upplevelse att se planerade hus växa fram. 
Jag hoppas att om runt 10-15 år att Norrköping är en stad där alla kan bo. En stad som har tagit sitt ansvar och byggt hyreslägenheter som vanligt folk har råd att bo i. Det ska inte spela någon roll vad du tjänar, man ska ändå ha möjlighet att ha ett vettigt boende med en bra hyra. Då kommer vi få en stad som växer på allvar. Steget dit är långt, men jag kommer göra allt jag kan för att vi ska komma dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar