fredag 14 oktober 2011

Sänk politikernas löner!

Lars Ohly skriver:

"Det är hög tid att de andra partierna i riksdagen röstar för Vänsterpartiets förslag om sänkta arvoden för riksdagspolitiker. Vi har en längre tid föreslagit att månadsarvodet för riksdagsledamöter ska sänkas från dagens 56 000 kronor i månaden till ett basbelopp som i dag uppgår till 42 800 kronor. Vi vill förändra pensionsvillkoren så att de stämmer bättre överens med villkoren på arbetsmarknaden i övrigt."
Läs mer här.

ps, och för er som tror att jag tjänar pengar på politiken. Det gör jag inte. Jag får ersättning för förlorad arbetsinkomst när jag tar ledigt från mitt vanliga jobb, samt så får jag förättningsarvode när jag är på möte, som kommunfullmäktige, nämndmöte eller styrelsemöte med Hyresbostäder. Den ersättning har höjts till runt 500 kr för en halvdag. Det är för mycket tycker jag. Politik ägnar man sig inte åt för att tjäna pengar, det gör man för att ideolog. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar