fredag 7 oktober 2011

Blondinbellas feminism

Blondinbella/ Isabella Löwengrips tidning Egoboost Magazine skriver att det idag råder en ovilja bland unga tjejer att identifiera sig med begreppet feminism, och att det uppfattas som något omodernt, aggressivt och ibland hatiskt. Egoboost vill istället lyfta fram en ny feminism där politiskt bakgrund, kläder eller umgängeskrets spelar mindre roll och lösningar får större plats.

Egoboost Magazine och min katt.

Den nya feminismen enligt Egoboost

  • slopar jantelagen och står för sina åsikter
  • inser sitt eget värde både privat och på arbetsmarknanden
  • ser sig själv som en stark, handlingskraftig individ med stort egenvärde
  • ser de strukturella, sociala och kulturella orättvisorna och vill göra någonting åt dem
Feminist 2.0

Jag är delad var jag ska börja min analys. Ska jag, som var 16 år när Fittstim kom ut och den feministiska debatten var het, bra och utvecklande raljera över att dagens 21-åringar inte känner igen sig i min version av feminism? Nej, jag tror att det vore att klappa tjejerna på huvudet och säga "Lilla gumman, på min tid var det minsann mycket bättre!".

Jag kan inte prata genus utan att prata klass. Och jag kan inte prata klass utan att prata genus. Och det är min enda invändning mot dagens feministiska debatt. För, den väldigt svaga debatten som sker idag saknar helt klassperspektiv. Idag är man mer än någonsin sin egen lyckas smed. Med kursen på gymnasiet i entreprenörskap, småföretagande och självförverkligande så ska ingen misslyckas med att karriärsmässigt starta ett eget företag direkt efter gymnasiet och sen casha in, helst miljoner.

Behöver jag ens påpeka hur verklighetsfrånvändande det är?

Vad jag däremot, motsägelsefullt, älskar är dock fokuseringen på individen. Att tjejer både 1999 och 2011 får höras, synas och lyckas. Som tjej, speciellt 90-talisterna verkar känna att de får fokusera på sitt intresse och inte behöver inte göra det som "alla andra" förväntar sig av dem. Skönt och befriande!

Vad som också verkar vara viktigt för unga tjejer är att vara förebild för andra unga tjejer. Jag vet inte om det är bra. För genom att vara en förebild så blir du även kontrollerad av normer, av värderingar och framförallt av andra unga tjejer. Och är det någonting som "kvinnokollektivet" inte behöver är det mer intern kontroll av varandra. Hanna Hellquist skriver klockrent om varför.


Jag är helt övertygad om att feminismen återigen kommer att hamna på tapeten. När den borgerliga cup-cakebakandet, inredning och den goda modern-hystering går över. Och tro mig, det kommer den göra. 

Men tills dess är stöttning av kvinnor det absolut viktigaste. Att stötta, heja på och uppmuntra kvinnor runt omkring dig är den handling du ska sätta främst på din agenda. Oavsett politisk åsikt och konkurrens måste kvinnor uppmuntras att ta plats, synas, höras, få samma lön (hallå! 2011!!) och lika möjlighet i karriären. Så är det inte idag. Och på den punkten så är jag och Blondinbella väldigt lika. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar