fredag 9 mars 2012

Kvinnor får lön till 15:51 varje dag


Humormaffian på Arbetets museum, Norrköping igår. Typiskt rolig fest!
Internationella kvinnodagen är för mig en festdag. En dag fylld av roliga aktiviteter, ställningstagande, kämpaanda och glädje. Det firas kvinnodag på många ställen idag, det är nästan som att kvinnodagen är nya alla hjärtans dag. Jag som inte lägger kommersialismen varmt om hjärtat har tidigare fasat över det faktumet.

Men imorse omvärderade jag mitt ställningstagande. För det är faktiskt så att ju mer accepterat kampen för jämställdheten blir, desto mer kommersiellt blir det. Samtidigt som den accepteras. Så även fast jag suckar över att Pressbyrån säljer kvinnobakelse så kan jag även le åt att de just säljer någonting som uppmärksammar kvinnan, hon utan makt. Hon utan samma lön. Vi som ständigt står ett steg bakom.

Ett konkret exempel på att kvinnan inte äger makten över sitt eget liv är att kvinnor inte får lika lön för samma arbete. Bland annat Svenska kvinnolobbyn uppmärksammar idag och har räknat ut att kvinnor som grupp arbetar mellan 08:00 - 17:00 så får man bara betalt till klockan 15:51. Kvinnor tjänar i snitt 4400 kronor mindre per månad. På ett år är det 52 800 kronor. Under ett 45-årigt yrkesliv blir det 2 376 000 kronor.
Kvinnor som grupp är undervärderade i jämförelse med män som grupp. Glöm aldrig bort det.

Fler lästips:
Systerskaparna, "Varannan damernas med herrar som för".



Till dig som vill pyssla under dagen och spela lite bingo med dåliga, antifeministiska Per Strömargument som du hör i din vardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar