måndag 20 februari 2012

Om jag var kommunalråd

Igår blev Mona Olsson vald till kommunalråd för Vänsterpartiet Norrköping. Det var ett solklart val, Mona fick 33 röster och jag 20. Jag önskar Mona lycka till i sitt uppdrag.

Men det räcker inte bara med livserfarenhet för att vara kommunalråd. Man måste ha politiska visioner också. Några av mina politiska visioner berättade jag om på årsmötet igår. Jag kommer redovisa dem även här.

Jag vet vilken kraft Vänsterpartiet är för att organisera människor och göra konkreta samhällsförändringar. Det är viljan till förändring som är min politiska drivkraft.

Vänsterpartiet spelar en viktig roll i Norrköping. Utan oss skulle vår stad vara sämre. Klyftorna skulle vara större, vi skulle ha en sämre äldreomsorg och sämre miljö. Tack vare en mycket komptetent partiförening och kommunfullmäktigegrupp så har vi lyckats driva igenom vår politik och utveckla Norrköping. Det vill jag fortsätta att göra. För tillsammans gör vi Norrköping bättre.

Norrköping är en klassisk arbetarstad. Det är ett arv vi ska värna och vara rädda om. Men det är också ett arv vi måste arbeta med. Norrköping drabbas hårt av utanförskap och fattigdom. Många står utanför arbetsmarknaden och barnfattigdomen drabbar ungarna. Den delen av arvet måste vi som Vänsterparti förändra.
Tillsammans i kommunpolitiken kan vi sätta upp en tydlig politik för att anställa fler inom välfärden. Arbete är vägen till integration och vägen ut ur fattigdom. Men det räcker inte att luta sig tillbaka och säga att bara för att alla får arbete så blir allt bra. Det krävs mer och det måste vi våga sätta fingret på.

Barnfattigdomen är en fråga många har pratat om det senaste året. Problemet är att ingen gör någonting. Jag tror att om kommunen i alla sina beslut hade ett barn- och jämställdhetsprespektiv i alla kommunala beslut så skulle det göra skillnad.Barnfattigdom kan motarbetas på olika sätt. Det handlar om att fördela medel till skolorna, att göra kulturen billig och lättillgänglig och se till att öppna förskolor har hög tillgänglighet. Det handlar om att vilja. Jag vill.

Skolan är ett område som jag tycker Vänsterpartiet ska prioritera högre. Vi är ensamma i vår kritik mot friskolor och vi är det parti som står upp för en jämlik skola där alla får lika möjligheter. Ett område som jag tycker att Vänsterpartiet ska prioritera högre är elevhälsan. Många barn- och ungdomar lider av pyskiska problem och de blir allt fler. Här saknas en välutbyggd och välfungerande elevhälsa som kan ta emot alla dessa behov. Vi kan göra skillna dom frågan prioriteras högre.
En av de mest avgörande frågorna för vår framtid är dock inte arbetslöshet eller fattigdom. Det är klimatet. I Vänsterpartiet Norrköping har vi länge haft en offensiv och bra politik för att minska klimatpåverkan. Den ska vi bygga vidare på. Låt spåvägen gå till Vilbergen. Vi ska vara tydliga med att flyget ska minska och att kommunala medel inte ska gå till flygplatsen. De medeln ska vi istället satsa på moderna transporter.

Jag tror också att vi måste säga att vi behöver prioritera vissa områden i Norrköping där vi har utmaningar med segretation och sociala problem. Jag skulle gärna se att kommunen satsade på att utveckla grönområderna i dessa lekparker, med lekparker till barnen och utegym för vuxna. Det skapar naturliga mötesplatser och det gynnar integrationen och ger förusättningar för ett mer hälsosamt liv.

Vänsterpartiet är det parti som bär upp en av Sveriges bästa äldreomsorger.Kerstin Hildebrand och Ricardo Olivares gar gjort ett fantastiskt jobb för att se till att Norrköping står sig väl i jämförelse med andra kommuner. Det skulle jag vilja vara med och fortsätta att utveckla. Här ska vi satsa på och utveckla "mina timmar", mångfaldsplanen.
En av äldreomsorgens viktigaste utmaningar för framtiden är att rekrytera personal. Jag tycker att kommunen ska vara en attraktiv arbetsgivare som erbjuder en god arbetsmiljö med fasta anställningar och rätt till heltid. Det är också viktigt att höja statusen och erbjuda karriärmöjligheter även inom äldreomsorgen.

Jag har varit med i Vänsterpartiet ganska länge nu. Jag har varit aktiv på alla nivåer. Jag vet vilken kraft Vänsterpartiet har. Vi är ett fantatsiskt parti där alla får bidra oavsett ålder och kön. Vi är ett brett parti som lär av varandra där alla får bidra.
Tillsammans kan fortsätta vårt gemensamma arbetet för att bygga ett solidariskt och rättvist Norrköping.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar