onsdag 4 januari 2012

Snecker ställer inte upp, alla borgare blir ledsna

Ibland är det både smickrande och lite gulligt att vara politiker. Som när man uppskattas och får stöd för hur man är och vad man står för. Det får jag just nu. Från borgerligt håll.
Först var det delar av Norrköpings borgerliga opposition som tyckte att jag skulle bli kommunalråd. Och nu tycker NTs ledarskribent Michajlov att det är tråkigt att den unga feministen, läs: jag, inte kommer bli kommunalråd. 
Som sagt, jag är både smickrad och glad över orden. Men det betyder inte att jag är rätt person för uppdraget. Inte när vi har Ricardo Olivares som kandidat. Han har erfarenheten, inblicken i kommunpolitiken och en pondus jag inte har. Ännu. 
Det betyder inte att vi är dåliga feminister, utan snarare att vi tillvaratar den kompetens och erfarenhet som vi har i partiet. Kvotering handlar ju om att välja underrepresenterade, och när hade Norrköping ett kommunalråd från Chile senast?
Jag kommer fortsätta vara precis lika aktiv i politiken som jag är nu, så alla borgare kan vara lugna!

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet!
    Sedan så är vi ju olika sorters människor, vissa är frontet utåt somm kommunalråd, andra lyfter man i andra situationer. Att kvotera in kvinnliga kommunalråd bara för att det ska se bra ut på pappret tror jag är fel väg, det viktiga är att man i olika situationer lyfter fram vkinnor och invandrare istället för att så gott som alltid lyfta fram de manliga kandidaterna.

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Jag är en stark förespråkare för kvotering, positiv särbehandling, eller rättare sagt situationer där kvinnor tar makt och plats på männen bekostnad. Men, det betyder inte att det alltid är kvinnor som är det bästa valet. I detta fall så har jag förstått att jag är ett alternativ till kommunalråd som vissa vill ha, men det betyder inte att jag är den bästa för positionen.

    SvaraRadera